söndag 16 november 2008

Stockholm Open

Nyss hemkommen från en trevlig helg i Stockholm. Vill direkt tacka mina reskamrater för två trevliga bilfärder. Vill också gratulera Jocke Larsson som vann A-klassen.
Nu till min egna insats. Mötte Mohammed Aziz i första matchen. Hade revanch att utkräva. Han slog min för ganska exakt ett år sedan 3-2 i en seriematch. Min tanke var som alltid att jag ville ha kontroll över T:et. Mohammed har några luriga slag som jag ville undvika. Min första längd var därför väldigt viktig. Sedan skulle jag hålla honom bakom mig tills jag fick ett tillräckligt bra läge att spela en kort boll. Allt detta fungerade perfekt och jag vann ganska komfertabelt 3-0.
Nästa omgång stod Romain för motståndet. Hade aldrig möt honom innan. Visste inte riktigt vad som väntade mig. Hade hört att han spelade mycket fin squash och att han gillar att hålla inne slagen. Försökte intala mig innan matchen att jag kunde slå honom. Jisses vad fel man kan ha. Jag hade inte en chans nångång. Blev imponerad av hans sätt att sätta mig mig ur position hela tiden. Han gav mig inget gratis. Jag försökte sätta fart på bollen. Då tog han den bara tidigare och skickade iväg mig till alla fyra hörnorna. Sedan försökte jag dra ner på tempo och slå höga raka slag. Då slog han bara tajtare och djupare slag än mig. Bara att erkänna att han var mycket bättre än mig. Tråkigt för mig, kul för honom. Han skall ha en eloge för att han var mycket trevlig att spela mot.
Vad tänker jag nu då när jag spelat min "första" tävling på många år. (I varje fall som jag tränat inför). Om jag skall vara ärlig vet jag inte om jag vill tävla vidare. Jag kände mig så utspelad av Romain. Samtidigt finns det inget roligare än att spela squash. Att få gå in på en squashbana och FINTA bort motståndaren är något av det skönaste som finns. Sedan tillkommer det sociala som en tävling innebär. Att få träffa alla trevliga och GALNA lirare som finns i detta land. Tack för att ni finns.
Jag tänker göra så här, jag kommer att köra hårt inför SM. Sedan får vi se. Jag tänker köra mycket löpning utomhus. Plus tunga benböj. Träna ner mig totalt i december helt enkelt. Lennart tyckte jag skulle gå ner 5-7 kilo :(( Sedan i Januari kommer jag försöka speeda upp benen igen.
En annan sak jag kommer att göra är att gå tillbaka till mitt ursprungliga grepp(långt ut på racketen). Det blev för svårt att spela mer konsevativt än vad jag egentligen vill. Plus att jag inte har eller kommer få fysiken att klara av att vänta och vänta på rätt läge att attackera på. Det får bära eller brista.
En annan sak jag har tänkt väldigt länge på är hur man skulle kunna livnära sig på lektioner/träningsläger i Sverige. Hade jag kunnat göra det hade jag kunnat tänka mig att sluta mitt närvarnde jobb. Squash är det roligaste som finns. Så enkelt är det. Men ända sedan jag var i New York och jobbade har jag tyckt att det är minst lika roligt att lära ut squash till andra som att lira själv. Någon som har någon idé hur jag/vi kan göra för att genomföra detta, kan mejla mig på mrjangbecker@hotmail.com Tacksam för all hjälp.

Ha det bra alla.

Just det. Sida-Sida kungen slog förresten till i Stockholm. Drakenberg var mannen som skulle bevisa att jag inte var kungen. Skall skriva det kort. Jag vann 3-1. Det är STOR skillnad på squash och sida-sida. Jag väntar på fler utmaningar. Bring it ån.

Ola

7 kommentarer:

Michael sa...

Tjena. Jag såg dig spela (för första gången) mot Mohammed i SO. Jag undrar bara varför du prioriterar att köra ben tungt som en strategi inför nästa tävling? Du är ju riktigt krallig som det är - ganska mycket mer så än nästan någon elitspelare. Tjänar man inte mer på att träna teknik, smidighet och snabbhet?

Ola sa...

meningen med de tunga benböjen är att jag vill ha ännu starkare ben, för att orka högre upp i T. Det är två månader kvar till SM. Jag kör tungt december ut. Sedan har jag en månad kvar att köra speed träning.
Annars håller jag med dig till fullo att det är viktigare att köra framförallt teknik. (Speciellt vi svenskar som gennerellt har dålig teknik.) Jag kommer dock ligga lågt två veckor med squashen för att "nollställa" mig. Hade förhoppning innan säsongen började att jag kanske skulle kunna bli lika stark som förr. Men det kommer aldrig hända. Därför kan jag inte heller springa runt och spela längd i högt tempo och vänta på motståndarens misstag. Jag kommer bara spela lösa bollar i fortsättningen. Invänta första läge och sedan försöka avgöra. Det kommer bli lågt tempo på alla slag tills läge uppkommer.

Michael sa...

Sköna kommentarer Ola - japp squash skall vara kul i alla lägen!

Låter som det kommer bli mer egyptisk squash á la Ashour framöver för din del. Fråga ang teknik - vem har bäst teknik i Sverige? Jag tycker Romain är ganska överlägsen i det avseendet. Och hur tycker du juniorer skall gå tiilväga för att plocka upp bra teknik från början?

Ola sa...

tycker att det är ganska jämt mellan Draken och Romain gällande tekninken. Draken har en bra sving och han har utvecklat många slag de senaste åren. Det jag saknar hos Draken är de "snabba" stoppbollarna som ändrar tempot under en duell. Draken skulle även kunna slå något aggressivare volleys ibland. Romain har jag sett alldeles för lite, men det jag fick erfara i lördags var att han har en bred slagarsenal och bra touch på slagen. Hans sving kan vara en aning stor.
Går man på på funktionsmässig sving håller jag nog Drakens en aning högre. Sedan kan man tycka att Romain är något mer avslappnad i handled och arm vilket ger större flexibillitet.
Hur får junisarna bättre teknik?
Jag tycker att man skall låta junisarna expremintera mellan olika grepp och svingar i början. Låta dem hitta sitt grepp och sin sving. Därefter hade jag andvänt videoinspelningar och satt mig ner och disskuterat med dem för- och nackdelar mellan olika grepp och svingar. Sedan hade jag försökt att få dem inse vikten av att hålla inne slagen. Konsten att ibland sakta ner svingtempot och använda underarmen. Många tror att man slår med handleden när man håller inne slagen, vilket jag tycker är fel. Använder du hela underarmen får du mer kraft i slaget samtidigt som du har större kontroll på slaget, om du nu väljer att slå ett hårt slag.
Jag hade även fösökt att få dem att inse vikten av att slagträna själv då och då. Det är ett utmärkt tillfälle att testa olika slag med olika svingar och grepp. Man kan även avsluta ett sådant pass med att köra 10-15 min. "skitslag".
Givetvis hade jag lärt junisarna de mest fundamentala slagen först innan jag hade gått in på hålla inne slagen.

Anonym sa...

Men svarade du på frågan vem som hade bäst teknik i Sverige.
Det finns väl fler spelare än Draken och Tenant.
Vem har bäst teknik av alla?

Ola sa...

Av de som lirar nu tycker jag det står mellan Draken och Romain. Skulle dock inte vilja byta min egen teknik mot någon annans i Sverige. Annars tycker jag att Sjösten och Thorens bollträffar är det bästa som jag har sett i Sverige.

Michael sa...

Ola, tack för svar - men vad är ett skitslag?

Kul blogg f.ö.