måndag 24 november 2008

Hallå igen.
Idag är det måndag och en ny vecka har börjat. Tiden går fortare och fortare ju äldre man blir.
Vad har hänt sedan jag skrev sist? Vi var ute i Bokskogen och sprang. Sebbe fegade och sprang 7km medan jag tog mig an 10km spåret. Kändes ganska tungt. Får hoppas att det beror på att det var ett tag sen sist jag var i Bokskogen och att benen inte var vana vid backarna. Lullade runt på dryga 50 min. Min genomsnittspuls låg på 166, ganska högt tyckte jag. Acke, vad tycker du?
I fredags var det dags för stegmatch mot Jocke. Jocke som var som alltid på gott humör innan matchen och trodde att han skulle besegra den tyngre och mer rutinerade Ola. Jag hade bestämt mig för att följa min plan och spela löst och sedan attackera tidigt. Många har frågat mig sedan jag skrev i mitt tidigare inlägg om att jag skulle skjuta från alla håll, vad det innebär. Det jag menar är att jag inte kommer vara rädd för att gå kort tidigt i ett rally. Men jag kommer inte slå några huvudlösa slag för det. Jo, förresten det kommer jag. Där kommer alltid komma minst en topspin på backhand/match, samt några reverse bakom ryggen eller mellan benen/match. Kan inte låta bli. Tvångstanke kan man kalla det.
Ok. Tillbaka till stegmatchen. Jag höll mig till planen och spelade högt på frontväggen och höll inne många slag. Jockes längd var inte den bästa för dagen, och jag fick bestämma tempo och rytm. 3-0 till mig. Vi fortsatte sedan lira fler game. Nu sa jag till Jocke att verkligen koncentrera sig på framförallt backhand längden. Sedan skulle han vi tillfälle öka tempot så jag inte fick så mycket tid på mig att förbereda mig för mina slag. Det blev bättre även om jag vann de två nästkommande gamen. Men sedan vann Jocke de två sista. Skam den som ger sig.
Något som både Jocke och Johan Dettter måste träna på, är att ta tag i matcherna själva och inte "följa" motståndaren. Det är för lätt att lura in dem i mitt tempo. De måste båda bli mycket bättre i sitt grundspel, bättre längd, bättre tyngd samt stabilare i sina grundslag. Johan är fortfarande junis men måste lära sig detta omgående. Jocke saknar det mjuka spelet. Det är sällan han slår bollen över servelinjen. Och möter du en "bättre" spelare måste du kunna dra ner på tempot och se till att bollen studsar bakom motståndaren. Annars kommer han/hon äta upp dig.
I helgen var det Elitseriematcher i Malmö. Var inte med själv då jag fortfarande är listad för SK Triangeln. Hann inte mer än visa mig innan Stockholmarna var på mig och ville lira Sida-Sida. Tror de underskattar undertecknad. Ja ja. Rasmus fick äran att utmana mig. Innan matchen hann jag bli lite nervös. Har jag varit lite för kaxig kanske? Rasmus är kanske Sveriges snabbaste spelare och lite halvlurig. Ok. Jag vann lotten och valde såklart backhand. Sedan var vi igång. Det var jämt i början. Jag ville känna lite var han stod, samt hur han reagerar på olika slag. Efter 5-5 ökade jag lite och vann 11-6. Andra game tog jag snabbt kommandot. Ledde med fyra bollar men vid 8-4 till mig tappade jag höjden på lobbarna. Rasmus kunde dra ner några snygga shots och kom tillbaka till 9-9. Då fick jag tillbaka rytmen och Rasmus tillät mig stå på kortlinjen och styra. Gamet till mig 11-9. Tredje gamet var ganska jämt spelmässigt, men jag vann poängen. Rasmus fick jobba på höga lobbar och korta drops om vartannat. Gamet till mig 11-4. Som jag sagt tidigare är det skillnad på squash och Sida-Sida. Nästa?

Ola

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ursäkta en oinitierad squashamatör, men vad är sida-sida? Är det när man bara får spela i den åttondel som utgörs av ena "korridoren" bakom servlinjen?

Ola sa...

Alla frågor är bra frågor. Sida-Sida spelas så att man delar banan på hälften. Man täcker varsin halva. Första studsen måste vara på motståndarens planhalva. Man får alltså spela bollen både kort och lång. Rolig övning att avsluta ett tufft pass med.
Lycka till.
P.S. När du känner dig mogen så kan du utmana mig :)

Anonym sa...

166 är inte illa. Vet du vad du har i maxpuls. Om inte så ta på dig klockan när du spelar en tävlingsmatch eller en tuff träningsmatch. Först då kan man yttra sig mer exakt. Kommer ner snart...

Anonym sa...

Fråga riktad mest till Acke kanske.

När man mäter sin syreupptagningsförmåga så är ju i alla fall ett sätt att mäta pulsen vid en bestämd arbetsmängd. Jag gjorde ett sådant test och fick relativt dåligt resultat. Innan har jag inte tyckt att konditionen varit en svag sida hos mig själv. Springer t.ex. en relativt tung 5 kilometers slinga på 19 minuter. Så det jag egentligen undrar är om ett sådant test kan vara missvisande beroende på vad man har för maxpuls t.ex. Jag vet att jag har gnaksa hög vilopuls för att vara hyfsat tränad.

MVH Gustav

ps, tack för att du skriver OLA. Det är jäkligt kul med lite svensk läsning om squash som inte bara torrt rapporterar resultat.

Anonym sa...

Till Gustav!
Du har helt rätt... Visst kan man cykla på en submaximal belastning o sedan via olika parametra bl a puls beräkna den maximala syreupptagning. Dock kan ett sådant test vara klart missvisande om man som i ditt fall ha en hög maxpuls (maxpuls ändras inte med träning). Vill man ha ett mer exakt värde så måste man göra ett riktigt syreupptagningstest där man anstränger sig maximalt.

Anonym sa...

Tack för svaret Acke!