fredag 24 oktober 2008

Harley-Davidson skin jacket!!

Igår var det upp tidigt som gällde. Började jobba kl 07.00. Slutade 15.00. Snabbt hem till Bosse. Han är förkyld, så han är hemma från dagis. Tog ut honom på en lång prommenad för att sedan skynda mig ner till Öresundshallen för ett fyspass. Det blev 45 minuter blandad kompot. Hopprep, ghosting samt longsprints. 2 1/2 timme senare var det dags för stegmatch mot Paul Morrison. Vet inte om han har hittat ett avlägset släktband med den mer kände Van Morrison, för visst hette han McGurk innan, Paul alltså.
Ja, ja, whatever. Nu till matchen. Visste inte riktigt inte vad jag skulle vänta mig av matchen. Han har inte lirat på ett bra tag, så jag visualiserade att han inte skulle kunna röra sig på bästa sätt. Men innan mitt racket slutat snurra vid lott om serven stod det 2-0 till Paul Van Gurka. Jag fattade ingenting. Jag kände mig som Jenna Jameson på ett Kd möte, helt lost. Ett rally var jag så borta att det slutade med att jag med hög hastighet kör ansiktet rakt in i bakrutan. Snacka om pinsamt. Utanför sitter ca 10 personer och kollar, nytt publikrekord för stegen förresten. Kände mig som en irretrande fluga som just blivit träffad av gårdagens Kvälla mot en fönsterruta. I tredje game började jag dock få lite bättre längd på bollarna. Han började visa lite trötthets tecken. Jag lyckades att vända matchen och vinna 12-10 i femte.
Vad kan jag få ut av den här matchen.
-1: Inte rusa med full fart mot bakväggen.
-2: Fotarbetet är det viktigaste i squash, under förutsättning att man kan träffa bollen.
Jag kom fel till i stort sett varenda slag under hela matchen. Det ledde till att jag hade färre valmöjligheter när jag skulle slå mitt slag. Jag kände mig som en nybörjare. Surrealistisk känsla.
Jag försökte och försökte. Allt från höja bollträffen på fronväggen, slå hårdare, gå på volley m.m. Allt med samma resultat, för korta längd hela tiden. Mitt spel i framplan blev klart lidande när jag inte fick motståndaren bakom mig. Jag försökte mig även på mina specialare med samma pinsamma resultat: Inte ens nära att ge utdelning. Mina specialare är för er som inte vet vem handledskungen är, topspin från främre backhand hörnet samt reverse bakom ryggen från främre forehand hörnet.
Dagens träningstips. Spelare A matar antingen Jüngling boast* eller raka halvhöga drops från vänster bakplan. Spelare B slår på Jüngling boasten* en reverse till sig själv bakom ryggen, därefter en cross tillbaka till spelare A. På den raka dropen tränar man på topspin tillbaka till spelare A. Kör dennna övningen ca 45 minuter var.
*Jüngling boast är en tre väggsboast som du slår lite halvhårt och träffar servelinjen på fronväggen(först skall du hålla inne slaget lite). Om det skall vara en äkta Jüngling boast så skall du använda den som ett attackslag under match.

Rubriken kanske någon undrar över. Jag har under de senaste dagarna berättat för ungtupparna på hallen och Bische, om en gammal landslagsledare tillika framgångsrik veteranspelare. Det var under Junior VM i Hong Kong 1992. Vi var på en utflykt med en sk. värd som alla länderna fick tilldelat sig. Landslagsledaren som inte är känd för att vara blyg eller tyst av sig lät truten gå i 110. (Den stackars kvinnan blöder nog fortfarande i öronen). Någongång under deras samtal tar sig ledaren på armen och börjar knipa i skinnet och ställer den klassiska frågan. Dooo jooo nå vere de boijs kan baj Harli-Davidsson(med svenskt uttal) skin jacket?? Omfg!! Under samma resa hoppade även följande groda ut ur munnen på vår kära ledare. Do jo häv a kartoon for maj kamera? Kinesen bakom disken kisade värre än Tom Prahl en solig sommardag. Saken var den, att under de drygt tre veckorna vi spenderade i Hong Kong letade han efter den perfekta kameran med det perfekta priset. Han drog runt oss i alla delar av Hong Kong, båda trevliga och mindre trevliga. Vi blev hotade, de skrek åt oss m.m. Så till sist, näst sista dagen typ, fick han ner priset till vad han tyckte var rimligt. Då vräker han ur sig den redan nämnda frågan.

Nu får det vara slut för idag. Men jag återkommer snart. Då blir det rapport från stegmatchen mot Jocke Larsson. Samt, hur man coachar och tränar ett lag under VM. Starring ovan nämnda landslagsledare.

Stanna svart!
Ola

3 kommentarer:

Michael sa...

Var det inte under detta JVM som Forslund slog Jonathon Power? Jag bodde i HK då och vill minnas att jag såg några matcher på squashcentrat på Cotton Three Drive. Bra ställe att lira på! Mors

Ola sa...

Det stämmer det du skriver. Danne slog Power i lagmatchen, och blev den dagen utnämnd till player of the day.
Kommer ihåg att de hade 18 banor fördelat på tre våningar samt en glasbana.
Uppvärmningsturneringen spelade vi på ett stort sportskomplex i New Territories.

Unknown sa...

Jüngling boast...ha ha ha...ja det stämmer den är en klassiker...och även nämda story om skinjackets...han har några snygga oneliners i sitt förråd...