fredag 16 oktober 2009

Taktik

Någon frågade om man inte skall ha med taktik i "vänsterkolumnen".
Jag tror inte att taktik är något man tränar upp. Det är upp till en själv att ta reda så mycket som möjligt om framtida motståndare. Däremot tror jag de flesta av oss i Sverige är för dåliga på att STUDERA andra spelare. Jag har varit på en del tävlingar med juniorerna sen i januari. Visst, de tittar ofta på andra som spelar men de STUDERAR inte. När man frågar dem efter matchen om eventuella svagheter/styrkor, eller om någon av spelarna använder sig av några kombinationer för att överlista motståndarna, så kan de oftast inte nämna några. Samma sak gäller inbollningen. Det är ett utmärkt tillfälle att studera motståndaren en sista gång innan matchen. Är det dessutom någon man möter för första gången, är detta enda tillfället man har att kolla in teknik, fotarbete m.m. innan man spelar. Där finns så mycket information att hämta under de 5 minuterna man bollar in. Det var faktiskt en person i våras som spelade ett game innan jag i pausen berättade för denne att motståndaren var vänsterhänt. Det får inte hända.


Något som också är viktigt att ha i åtanke innan en match är miljön på banan och runt omkring. Är det varmt/kallt på banan/hallen? Sträva/hala väggar? Är det lätt/svårt att få längd på bollen? Bakväggen, studsar bollen ute eller dör den? Kan man lobba? Ligger ljusrören längs med banan är det en bra idé att använda sig av lobbar.
Golvet? Studsar det mycket eller är det stumt?
Som ni märker är det mycket som kan påverka utgången av en match. Och när det står 10-10 i femte kan det vara sådana små detaljer som avgör matchen, vem som är bäst påläst.

Shåtta mer

OJ

5 kommentarer:

Gustav Z sa...

Hej

med taktik menar jag även val av slag. Är det verkligen inte något man kan träna upp? När man skall gå för den dödande längden och när det är den defensiva som gäller. Eller när man slår en låg cross från framplan eller när man lägger raka stoppen t.ex. Den där extra känslan för hur man får motståndaren på fel fot.

Ola sa...

Jag tror inte du kan träna upp den känslan. Vissa har den mer än andra. Vissa utvecklar den snabbare än andra. Det du pratar om vill jag kalla erfarenhet. Det får du genom att spela otroligt mycket squash och därefter analysera dina val av slag i vissa situationer. Du kan be någon anteckna vilka slag du slår under en match.
Du bör också prata med en eller flera person/er för att få olika syn på samma situation.Du kan kanske vill slå ett visst slag i en situation medan jag väljer ett annat slag. Då kan man diskutera fram olika lösningar.
Ett snabb tips: Vill du få motståndaren i obalans. Lär dig hålla inne slagen så länge som möjligt och slå sedan en rak längd 8 ggr av 10. De andra två slagen varierar du mellan rak drop och crosslob.

Anonym sa...

Mycket utförlig redogörelse för din syn på taktik, Ola. Tycker du har en jätteviktig poäng med betydelsen av uppvärmningen - inte minst idag när de flesta slår 10-12 slag till sig själv...

Appropå att hålla inne slagen: Kolla på Powers på Youtube. Han är en mästare i den disciplinen och man lär sig mycket av hans matcher.

"Kvant 4-ever"

Gustav Z sa...

Tack Ola, bra tips som skall testas i eftermiddag, om man nu kan ha huvudet med sig på plan när nervositeten inför kvällens drabbning är så påtaglig att jag vqarit kallsvettig ända sen jag vaknade.

Henning sa...

Roligt att läsa dina tankar om taktik Ola!

Tycker att titta på videoinspelningar av sig själv när man spelar match är ordentligt lärorikt. Dom bollarna som ger mig en bra känsla av att se försöker jag detaljstudera och återskapa vid framtida matcher.

//Henning